Lezingen, intenties, mededelingen & nieuws (week 26)

De boodschap teruglezen

Schriftlezingen van zondag 1 juli, de dertiende zondag door het jaar (B): Wijsh. 1,13-15;2,23-24. − 2 Kor. 8,7.9.13.15. − Marc. 5,21-43 of 5,21-24.35b-43

Met links naar de bijbelhoofdstukken in de Willibrordvertaling. Zie ook: lezingen, audiofragmenten en commentaar (via www.bijbelhuiszevenkerken.be) – lezingen en korte meditaties ontleend aan het Missaal voor zon- en feestdagen (via www.virc.at)

Misintenties 1 juli

Voor alle parochianen die ziek zijn: thuis, in de ziekenhuizen en verpleeghuizen.

Voor de parochianen die onlangs zijn overleden: Helga Versteegen, die donderdag j.l. vanuit onze kerk is begraven. – Wim Pieterse. – Jan van Heek. – Ank Overdijk-Snoek. – Antoon  Ammerlaan. – Cor Duivenvoorden. – Ed Groenen.

Voor overleden parochianen: Patricia Bruines. – Ria van der Kroft-van Vliet. – Ton Choufoer. – Frans Cortenbach. – Gitta Cortenbach-Penders. – Marja en Jan  Kooijman. – Hubertus van Mil. – Josephine van Galen. – Overleden familie van Rijn.

Voor al wat parochianen hebben toevertrouwd aan het papier van het intentieboek, of met zich meedragen in hun hart.

Mededelingen 1 juli

Woensdag 4 juli is er om 10:00 uur een woord- en gebedsviering in de Mariakapel.

Donderdag 5 juli wordt om 11:00 uur de uitvaartdienst gehouden voor mevrouw Engelbertha Vorst-Visser, die op 28 juni overleed in de leeftijd van 88 jaar. Voorgangers zijn pastoor Broeders en Thea Dingjan-Zonneveld. Met medewerking van het dames- en herenkoor.

Zondag 8 juli is er om 9:30 uur een eucharistieviering, waarin pastoor Broeders voorgaat. Met medewerking van het jongeren-middenkoor. Voorganger is Pastoor Broeders. Er is kinderopvang aanwezig.

Rondom de Kerk

Verleden week verscheen aflevering 13-7 (juli-augustus 2018) van Rondom de kerk in de HH. Petrus en Paulusparochie. In het parochieblad ondermeer een verslag van de inwijding van de Sint Jan met Pinksteren, en een interview met de jonge organist van ons dames- en herenkoor, de Portugees Antonió Pedrosa.

Eindverslag presynode

Jongeren uit de hele wereld waren van 19 tot 24 maart op uitnodiging van het Vaticaan in Rome bij elkaar om mee te denken in voorbereiding op de Gewone Algemene Bisschoppensynode die in oktober over hetzelfde thema zal worden gehouden. Een week praten en schrijven en communiceren met jongeren via social media resulteerde in een Engelstalig eindverslag, dat op Palmzondag aan paus Franciscus werd gepresenteerd. Deze week kwam de Nederlandse vertaling beschikbaar.

De jongeren vragen in het document aandacht voor hun persoonlijke leefwereld, ervaringen en gedachten en roepen op tot een ‘creatieve Kerk’. Een overzicht van de inhoud (met enkele toelichtende citaten tussen ronde haken):

1. Vorming van de persoonlijkheid (“Jonge mensen zoeken naar inzicht in zichzelf en naar gemeenschappen die ondersteunend zijn, authentiek en toegankelijk: die hen versterken.”) . – 2. Relatie met andere mensen (“In een geglobaliseerde en interreligieuze wereld moet de Kerk reeds bestaande theologische richtlijnen niet alleen voorleven maar ook uitwerken voor een vreedzame, constructieve dialoog met andere geloven en tradities.”). – 3. Jongeren en de toekomst (“Op veel plaatsen is er een brede kloof tussen de verlangens van jongeren en hun vermogen om voor de lange termijn beslissingen te nemen.”). – 4. Relatie met technologie (“Technologie kan schadelijk zijn voor de menselijke waardigheid als zij niet gewetensvol en zorgvuldig wordt toegepast en als de menselijke waardigheid niet centraal staat bij haar gebruik.”). – 5. Zoeken naar de zin van het leven (“Heel veel mensen die vertrouwen in instituten hebben verloren, zijn losgeraakt van georganiseerde religie en zouden zichzelf niet ‘religieus’ noemen. Maar jonge mensen staan open voor het spirituele.”). – 6. Jongeren en Jezus (“Jongeren moeten de missie van Christus tegenkomen, niet wat zij misschien opvatten als een onmogelijke morele eis”). – 7. Geloof en de Kerk (“Jongeren uiten het verlangen naar een Kerk die een levend getuigenis is van wat zij leert en die echtheid laat zien op het pad naar heiligheid, inclusief het toegeven van fouten en het vragen om vergiffenis.”). – 8. Roeping en de zin van het leven (“De jeugd begrijpt wel de algemene betekenis van zingeving aan het leven en leven voor een doel, maar weet vaak niet hoe dat te verbinden met roeping als gave en roep van God.”). – 9. Onderscheiding van de roeping (“We erkennen in het bijzonder de unieke problemen die jonge vrouwen tegenkomen bij de onderscheiding van hun roeping en plaats in de Kerk.”). – 10. Jongeren en begeleiding (“Mentoren horen jongeren niet als passieve volgers te begeleiden, maar naast hen te lopen en hen actieve deelnemers aan de tocht te laten zijn.”). – 11. De manier van de kerk (“De jongeren van vandaag verlangen naar een authentieke Kerk. We willen graag zeggen, met name tegen de hiërarchie van de Kerk, dat zij een transparante, gastvrije, eerlijke, uitnodigende, communicatieve, toegankelijke en interactieve gemeenschap moet zijn.”). – 12. Jonge leiders (“De Kerk moet jongeren bij haar beslissingsprocessen betrekken en hen meer leidende rollen geven. Deze posities zijn nodig op parochieel, diocesaan, nationaal en internationaal niveau, zelfs in een commissie voor het Vaticaan.”). – 13. Voorkeurplaatsen (“We zouden graag zien dat de Kerk ons ontmoet op de verschillende plaatsen waar zij nu weinig of niet aanwezig is”, zoals op straat en op internet). – 14. Te versterken initiatieven (“Daarom verwelkomen wij initiatieven die ons inzicht in de sacramenten, gebed en de liturgie bieden, om op een juiste manier ons geloof in de seculiere wereld te kunnen delen en verdedigen.”). – 15. Instrumenten die gebruikt kunnen worden (genoemd: multimedia; tussenjaarervaringen; kunsten en schoonheid; aanbidding, meditatie en contemplatie; getuigenis; het synodale proces).